Euregio Jeugdorkest goes China

Dag 7: Shanghai ontdekken en heel veel cultuur opsnuiven

(Geschreven door René Oerlemans, orkestleden hadden wel wat anders te doen)

Na een zeer succesvolle concerttournee van 5 drukbezochte concerten met lovende kritieken in de plaatselijke kranten en alle complimenten, staande ovaties mochten we eindelijk eens lekker uitslapen. Zo'n tienduizend Chinezen waren er getuige van hoe goed het EJO wel is en zijn nu fan van EJO!! We komen zelfs al op de Chinese TV: klik boven op video's

Vanmorgen stond de bus om 12.00 uur klaar om ons van naar het centrum van Shanghai te brengen. Shanghai is eenmoderne wereldstad met 22 miljoen inwoners en elk jaar komen er nog een paar miljoen bewoners bij. Vandaag een lekker zonnetje, dus ideaal weer voor een toerist uit europa die zelf als toeristische attractie wordt bekeken door de Chinezen.

Eindelijk gelegenheid om op eigen houtje de overweldigende Chinese cultuur te ontdekken. Op straat lopen en plots maakt een chinees voor uw voeten zijn neus leeg.

Straatjes waar zes dikke kippen in een kooitje van 40x40x40 cm wachten om langs de straatkant geslacht te worden, klaar terwijl u wacht. Varkenskoppen, stierenballen, palingen van twee meter. Alles naast elkaar in straatjes van amper drie meter breed. In de straatjes manoeuvreren ook nog eens allerlei merkwaardige voertuigen. Taxifietsen,geruisloze elektrische scooters en middeleeuwse karren met vierkante wielen. Heel veel fakeshops: winkeltjes van twee bij twee meter waar kooplui (soms slapend) proberen hun koopwaar te slijten. Chinezen staan bekend als handelslui, maar EJO leden kunnen dat nog beter. Lekker afdingen, no-no, weglopen en dan alsnog voor de helft van de prijs uw waar kopen geeft echt een goed gevoel. Het is een grote solden/uitverkoop, dus sla u slag was vandaag voor velen van ons het motto.

Het avondeten was vandaag niet groepsgewijs geregeld en iedereen heeft van de EJO organisatie geld meegekregen om zelf wat eten te kopen in de stad Shanghai. Dus voor sommigen eindelijk de kans om eens pizza te eten bij de pizzahut. Thee drinken volgens echte Chinese traditie. Of voor 5 euro Japans eten op de twintigste etage met en fantastisch uitzicht over de stad. Om 19.00 uur verzamelen bij de Bund. De Bund is de promenade die langs de rivier Huangpu loopt en de stad in tweeën deelt. Van hieruit een fantastischeskyline van het moderne Shanghai/Pudong zichtbaar, die we hebben gebruikt voor heel veel (groeps) foto's.

Op het moment dat dit verslag geschreven wordt zitten alle tachtig muzikale toptalenten uit Vlaanderen en Zuid-Nederland beneden in de hotelbar voor een bonte avond. De bonte avond is een avond vol variété. Van celloliedjes, Vlaamse volksliederen, ter plaatse gecomponeerde symfonieën over China, alles komt voorbij. Hoe dit vanavond zal eindigen leest u natuurlijk morgen weer in ons reisverslag. Het zal weer wel tot in de kleine uurtjes duren, slapen doen we thuis wel !

Morgen weer om zeven uur op, acht uur met de bus mee naar TV Tower (468 meter) Shanghai museum, fake Market, de bekendeChinese acrobatic show en dan morgen avond tien uur weer terug in het hotel. Poepoe, amai, nu snel maar eens naar de bonte avond beneden in het hotel, dus allen Ni hao

Merel De Coorde

Leuk dat Chinese nieuwsbericht. Ik verstond er niks van maar het klonk mooi. Fijn dat het daar zo leuk is, maar ik kijk wel uit naar zaterdag ! PS Merlijn de pot met nutella staat klaar

saskia en Kris

Wij zijn apetrots op jullie!

Naomi, wij kijken er al naar uit om jouw verhaal te horen...

groetjes,
Saskia en Kris

Clara Peijnenborgh

Felix, wat toevallig, voor jou staat er ook een pot Nutella klaar! Nog een fijne laatste dag !

ise arnould

Nou nou,Felix, ik ga toch juridische stappen moeten ondernemen tegen weetikveelwie wegens het doorbreken van mijn Nutella - monopolie!!!
Hoedanook, geniet en enjoy en alwatjemaarwil, het ziet er allemaal fantastisch uit!!!

Ann D'Haese

@ Evaaaaatje A: ik mis je heel erg en ik wil ook wel voor Nutella zorgen en nog voor ander lekkers maar graag nog wat Kerstgroeten verzamelen zoals beloofd. 2€ per foto voor de ALS-Liga, beeld je in wat jullie kunnen betekenen. Opladen kan later nog. Met jullie bijdrage komen ze misschien aan die 1000 foto's, nu zijn ze daar nog ver af. Xie xie!!

Marc Kruithof

Heel leuk. Kunnen jullie er daar voor zorgen dat je het filmbestandje van dat nieuwsitem te pakken krijgt, want hier lukt alleen het bekijken (streaming), niet het downloaden. Het zou leuk zijn om op de EJO site te zetten, en eens ze het van die Chinese site verwijderen zijn we het kwijt...

Nico

Erg blij met die verwijzing naar de Chinese tv. Plezant om te zien.

maarten de wit

@marc: ik heb het bestandje, is een flv van 16,9 Mb, gratis af te halen ;-))

menno

ha krullebol Felix, we zijn net terug uit zwitserland en ik lees net jullie verhaal. wat een mooie reis hebben jullie gemaakt een hele goede terugreis.

neefje menno

Elizabeth van Vorstenbosch

Het zit er bijna op voor alle chinareizigers. Wat hebben we genoten thuis van deze reis en concertverslagen! Bedankt!
Een prettige en veilige reis terug naar huis!

(Moeder van Robert)

Maike Rietema

fijn thuis met jullie mee te hebben kunnen genieten uit de mooie verhalen en foto's
een behouden terugreis en hier is de strijd tegen het water weer als van ouds (dit keer het ergst in Groningen) nat, natter, natst Tot gauw!
hartelijke groet, moeder van Casper

Machteld

Het was een prachtige reis blijkbaar en hier is iedereen trots dat jullie daar zo'n goede indrukken hebben achtergelaten!
Op http://www.frankfurt-airport.com/content/frankfurt_airport/en/flights/arrivals.html staat momenteel vermeld dat jullie vroeger gaan arriveren op de luchthaven. Dan kunnen we jullie misschien iets vroeger verwelkomen deze nacht? Doei!

Marielle (moeder van Kirsti)

En ik zie net dat ze geland zijn, iets eerder dan gepland. Fijn, nog een paar uur en dan kan ik mijn kind weer knuffelen!

Frans en Lea Vermeeren / Limburg

Ons Marjolein is al thuis! Het bagage wagentjes is even in Sevenum gestopt en heeft Marjolein afgezet. Ze gaat rechtstreeks door naar bed. Volgens chinese tijd is het nu 05.30 uur! Doodmoe maar met een geweldige ervaring rijker.
Dank allemaal voor alle reisverslagen, het was fantastisch!

Aletta en Paul uit Hoogstraten

Wij willen iedereen die heeft meegewerkt om van deze reis een unieke en onvergetelijke ervaring te maken voor onze jonge muzikanten, bedanken en proficiat wensen: het is een overdonderend succesverhaal geworden!! En ook een dikke proficiat aan de dirigent en het orkest voor de puike concertprestaties in China!! Wij zijn heel trots dat onze dochter dit heeft mogen meemaken, en we zijn ook heel blij dat ze weer gezond en wel terug thuis is. Goed gedaan EJO !!