Euregio Jeugdorkest goes China

Dag 4: Feestelijk het nieuwe jaar in

(geschreven door Jeroen Stubbe)

Ja, knallend was het wel gisteren, de thuiskomst in het Nanya Hotel, waar vuurwerk en een vreemd, chinees, champagneachtig aperitief ons samen met het nieuwe jaar opwachtten. Het orkest verzamelde zich groepsgewijs buiten, iedereen op zijn paasbest gekleed. Na het aftellen openden enkele Chinezen de feestelijkheden door het vuurwerk af te schieten, gevolgd door de kusjesdans der nieuwjaarswensen. Allen buiten verzameld, en nog immer mooi opgedost, bleek de ideale moment voor een groepsfoto.

Nadien moesten we ons naar de eetzaal begeven, alwaar onze teerbeminde voorzitter nogmaals zijn speechstem bovenhaalde. Aansluitend was het moment suprĂȘme van de avond aangebroken; in ons beste chinees, proostten we he tnieuwe jaar in met een welgemeende “kampĂ©â€ (lees: Chinees voor cheers, wat letterlijk betekent; tot aan de bodem). Wat op die heilwens volgde was een ware verbroedering tussen leeftijden en nationaliteiten, wat tevens een uitgesproken moment was om nieuwe orkestleden wat beter te leren kennen. DJ Asselbergh zette de meute enthousiastelingen aan het dansen door middel van haar Ipod. Moge het feest beginnen!

Vreugde tierde weelderig, totdat Ome Rinus rond half drie roet in het eten kwam gooien door een einde te maken aan het oficiele feestgebeuren. Dit kon echter niet voordat er een ode aan Ans, orkestmama werd gebracht door bijna het voltallige orkest (met dank aan Bohemian Rhapsody van Queen). Enkele EJO-veteranen kregen echter niet genoeg van de feestelijkheden en vervolledigden de avond aan de hotelbar, wetende dat om zeven uur ’s ochtends, lokale tijd, het oud op nieuw was aan het thuisfront. Dit konden we natuurlijk niet aan ons laten voorbijgaan, heimwee hebbende personen die we zijn, ondanks dat we het niet meteen gaan toegeven. Conclusie: het was een zeer geslaagde avond/nacht.

Op 1 januari 2012 maakte de middagzon een einde aan mooie, doch veel te korte dromen. Maar geen nood, tijdens de busrit naar de concertlocatie in Shanghai, kon er duchtig verder geslapen worden.
Aangekomen in het Daning Great Theatre was het echter bittere ernst. Er kwam namelijk een kennerspubliek bestaande uit talloze hoge piefen uit China en prominente figuren van het conservatorium van Shanghai, die probeemloos 500 Yuan neertelden voor een kaartje op de beste plaatsen. Zo’n publiek verdient natuurlijk een first-class concert. Mevrouw Lee, een van de organisatoren, was alvast zeer tevreden en voor minder doet we het niet.

Tijdens het laatste werk kwam Hans traditiegetrouw in zijn rood, chinees ‘fraksken’ op, wat op veel bijslag van het publiek kon rekenen (lees: veel “oooh’s” en “aaah’s” en menig ander spontane Chinese kreten). Onder deze aanmoediging wensten we onze toeschouwers een gelukkig nieuwjaar toe, waarna onze dirigent de Radetzky Mars, het laatste stuk van de voorstelling, inzette.

Vlak na het concert kwamen verscheidene enthousiaste luisteraars richting podium om als dusdanig vereeuwigd te worden met het Euregio Jeugdorkest op een foto.

Al bij al een geslaagde dag na een fantastisch nieuwjaarsborrel. Er rest me slechts nog Ă©Ă©n boodschap het thuisfront: Shing jen hao!!

de Asselberghen, 'oudjes' van de DJ (label komt van haar :-))

Heerlijk, die verhalen! Met zoveel pit als de muziek. @ Freek Janssen: bedankt voor de link naar het Brabants Dagblad, zo zijn we er ook 'bij' tijdens een concert! Aan allen, in China of thuisblijvers, een fantastisch 2012.

Marielle

Ohh lieve allemaal, wat een leuk stuk weer om te lezen. Ik zit hier een traantje weg te pinken, ik ben zo trots op jullie en zo trots dat mijn meisje dit ook mee mag maken. Geweldig voor jullie dat het allemaal zo goed gaat.

Lieve groetjes vanuit Diessen!

Jasmijn

Heel erg jammer dat ik niet mee kon gaan maar ik vind het wel super leuk om zo toch een beetje met jullie mee te kunnen reizen!:)
Een gelukkig nieuwjaar voor jullie allemaal en nog heel veel plezier daar!!

Groetjes Jasmijn

eva, die zich schaamt voor de webnaam van haar oudjes

thanks mom

Ellen, David, Clara en Casper

Wat een heerlijke reisverhalen ! Aan al die goede schrijvers : bedankt dat jullie ons zo levendig op de hoogte houden van het reilen en zeilen binnen het orkest en tussen de Chinezen! Jullie hebben het jaar knallend afgesloten en zijn het nieuwe jaar spetterend ingegaan, waarvoor proficiat ! Geniet nog van het vervolg in China ! groetjes vanuit Rome

Luna uit Meer

gelukkig nieuwjaar lotte.S:-)

Ellen

Hallo Jef of Nicole, Kan je skypen met mij? Dan horen we mekaar?

grt, Ellen

Nico

Zo enthousiast....... Zien we jullie nog terug?

ao

blijf die odes geven aan ons moeke;)! een hele leuke schrijfstijl heeft jeroen!! Veel plezier

Iedje en Hubert-Jan van Wees

Jeroen, bedankt voor je smeuig verhaal, als wij dit alles lezen kunnen wij alleen maar concluderen dat de onderlinge band van de orkestleden steeds hechter wordt.

Francesco, René en Cécile

Even van de club weg bij de Starbucks. De show gaat zo weer beginnen in Nanjing. Leuk om zo weer de reacties van het thuisfront te kunnen lezen op de schrijfsels van het orkest: behalve muzikaal talent hebben de kids ook literaire kwaliteiten, blijkt nu. Wij genieten hier enorm, volle zalen, warm applaus. Vanavond speelt ook nog een lokaal jong pianotalent mee van 11 jaar oud.

Jo Zoersel

Weer een enthousiast verslag van een prachtige dag en een spetterende eindejaarsviering. Ik geniet ook mee.
Mijn GSM doet het weer, zo ben ik terug onder de levenden. Veel liefs, Nicole en Jef, en geniet er nog van.
Jo

Oma En Opa maxime

Leuk om de verslagen te lezen.
Blijven we allemaal op de hoogte.
Voor jullie in het verre China een gelukkig nieuwjaar

Opa en Oma Guido en Hilde Stubbe-Pyck

Dank je wel Jeroen. Nu zijn we, op zijn Antwerps gezegd, echt “zo fier als een gieter” op je.
Toen we gisteren traditiegetrouw het nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker op de TV volgden dwaalden onze gedachten natuurlijk af naar het EJO. Wat viel ons direct op? Dat de Wiener Philharmoniker zeker een voorbeeld mag nemen aan het EJO want zover we konden zien waren het, met uitzondering van de harpiste (een Vlaamse!), allemaal mannelijke muziekanten. Nochtans zijn de vrouwelijke leden van het EJO een levend bewijs dat ook zij hun ‘mannetje” kunnen staan in een symfonisch orkest.
Een wens voor in de toekomst: Een optreden van het EJO in de “gouden zaal van het musikverein in Wenen” is zeker op zijn plaats!

Frans

Beste muzikanten,
ik lees hier in het Limburgs Dagblad dat Guido's Orchestra vanaf woensdag tot zaterdag ook in Shanghai is! Zij geven daar 4 concerten in de Mercedes-Benz Arena
Dus Marjolein, er is dan minstens nog een limburger in Shanghai!

Benny

Jeroen: tof verslag! Maar vertel eens want ik zit met een vraag: wat is de kwaliteit van uw Chinese pauken? Ook de groeten aan Stijn en Rob en alle collega's muzikanten.
Veel succes en plezier verder.