Euregio Jeugdorkest goes China

Dag 3: een reis tegen de klok...

(Geschreven door Lisenka Heijboer)

Een race tegen de klok…

Het begon allemaal gemoedelijk vanochtend met maar één wake up call en een bezoek aan het parelmuseum.

In het parelmuseum werd onze groep opnieuw opgedeeld in ‘bus 1’en ‘bus 2’ zodat we ‘georganiseerd’ de rondleiding konden volgen. Bus 1 had het geluk Lee Li als tolk te hebben waardoor we nu hebben geleerd dat ‘palels goed zijn als er poedel vanaf komt en dat je huid er wittel van woldt’. Na deze uitgebreide parelpresentatie werden we naar de museumwinkel geloosd die ongeveer vijf keer zo groot was als het museum. Velen hebben daar de nodige yuan uitgegeven om zoetwaterparels uit Suzhou voor familie en vrienden mee te nemen.

Romantisch toppunt van vandaag: Rinus kocht een parelketting voor Francien! Aaaaah!

Om 12 uur werden we weer in het hotel afgezet waar Rinus ons vertelde dat de ‘luns’ weer klaarstond en dat we om half 3 bij de bus moesten staan. Na de lunch begaven wij ons in grote getale naar de Carrefour om opnieuw vol afschuw kippenklauwen en varkenspoten te bewonderen.

Behalve deze dierlijke delicatessen hebben we tussen de snoepjes ook nog vacuüm verpakte kippenklauwen gevonden en tussen de zoutjes limoen, komkommer en Ice-tea smaak chips gevonden!

Terug in het hotel werd de concertkleding zorgvuldig ingepakt en zat het voltallige orkest inclusief instrumenten wederom op tijd in de bus om de anderhalf uur durende reis naar Nantong af te leggen. Onderweg vertelde René ons dat Nantong een van de snelst groeiende economieën van China is en dat er ongeveer 4 miljoen mensen wonen.

De reis duurde en duurde en uiteindelijk aangekomen in Nantong bleek dat we er een dikke 2 uur over gedaan hadden, hetgeen enige paniek veroorzaakte onder de rekenaars. Het concert van gisteren duurde 2 uur, vandaag zouden we hetzelfde programma spelen met een extra Chinees lied en een pauze. Om half 8 zou het spektakel beginnen dus dat zou betekenen dat we waarschijnlijk pas rond 10 uur in de bus zouden zitten en nooit op tijd terug in Suzhou zouden kunnen zijn!!

Als verassing had het bestuur samen met de begeleiders voor eten van de Chinese MacDonalds gezorgd om het leed wat te verzachten. Toch begon het concert misschien nog wat gespannen maar die spanning was er meteen uit door de overenthousiaste presentatoren en het uitbundige publiek. Hans werd eerst in het Chinees aangekondigd en daarna werd dat nog eens vertaald in het Engels als: Haans Cassela! Woldfamous conductol!! Het publiek werd gek en ik zweer dat ik een dame heb gezien die zich verslikte in haar popcorn toen Hans in vol ornaat opkwam. Toen het tijd was voor het vioolconcert was de spanning te snijden. De toeschouwers hadden haar foto al gezien op de enorme posters in de hal maar haar opkomst was toch wel een hoogtepunt. Onder een luid Ooh en Aah schreed Liesbeth in haar knalrood galagewaad naar het midden van het podium. Na de eerste noten die uit haar viool klonken begon het publiek te juichen en te klappen! ‘Libeet Baela ‘ had prachtig gespeeld volgens de presentatoren en aan het einde van het concert spraken zij de wens uit nog eens het lied ‘My Country’ te mogen horen. Al met al een geslaagd concert.

We zitten nu weer in de bus en ik bevind mij te midden van zingende orkestleden. De liederen die gezongen worden variëren van ‘stille nacht’ tot ‘Oeps I did it again’. Neemt u mij eventuele grammaticale fouten dus niet kwalijk want het is moeilijk concentreren wanneer naast mij ‘New York’ wordt ingezet inclusief backing vocals en de hele bups. Ik zal nu dan ook een einde maken om mij in de feestvreugde van het naderende Nieuwjaar, waarvan wij nog niet weten of het in de bus gevierd zal worden, te mengen.

Gelukkig Nieuwjaar vanuit China namens het Euregio Jeugdorkest!!!

de Wit(jes) uit Goirle

Hallo jullie Euregianen al in het nieuwe jaar, wij mogen nog even in de druilerige regen. Gelukkig nieuwjaar allemaal!

martijn groenestein en kristel vd heyden

Hoi Ejo,

Leuk om jullie verhalen te lezen. Veel plezier en een gezond 2012!

Hein en Angela van Loon uit Goirle

We krijgen een geweldig goede indruk van de reis. Het ziet er fantastisch uit! We zouden er wel bij willen zijn.

En natuurlijk: Gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen voor iedereen daar in China!

Frans en Mimi van Abeelen

Geweldig, alweer zo'n mooi verslag. Wij kijken er echt naar uit om steeds weer iets te horen van jullie. Allemaal een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst, een jaarwisseling om nooit meer te vergeten!

Herman Bonenkamp

Dag allemaal, een heel bijzonder begin van 2012!
Maak er een heel mooie reis van en geniet maar van alle bijzondere ervaringen!
We lezen allemaal mee!
Hartelijke groet ook voor Bregje van alle ooms en tantes!
Herman Bonenkamp

Vick en Tilly Ramaekers

wensen Cas een muzikaal en gelukkig nieuwjaar!

Peter, Katia en Merel

Ook van ons een gelukkig en muzikaal nieuwjaar voor jullie allen.

AO

René, Ans, Charlotte, alle muzikanten en begeleiders van het EYO een uitzonderlijk goed 2012 toegewenst.

AO

hetzelfde van deze ao!! wat een leuke verslagen btw ik zit echt hardop te lachen haha

Iedje en Hubert-Jan van Wees

We smullen elke dag van het reisverslag, hardstikke leuk allemaal. We zijn benieuwd hoe jullie de jaarwisseling beleefd hebben.
allemaal een gelukkig nieuwjaar !!

Ad en Maaike Janssen

Wij wensen jullie een heel gelukkig en muzikaal 2012!

opa en oma schalken

wij genieten iedere dag van jullie dagboek
harstikke leuk
nog heel veel plezier en vooral veel succes
en gelukkig nieuwjaar voor allemaal
gr oetjes opa en oma schalken

oma en opa verwaal

wij genieten mee van de reis,alle goeds en veel plezier
voor jullie allemaal.

Freek Janssen

Er staat weer een leuk artikel (met foto) in het Brabants Dagblad:

Beste wensen voor iedereen!

Freek (stiefvader van Kirsti)

Benny en Ria Casteleyn-Hermans

Enorm plezierig om te lezen hoe jullie er allemaal van genieten. Samen met het wereldberoemd maken van het Euregio Jeugdorkest ... was het inderdaad ook de bedoeling van de beide besturen van het EJO om jullie een fantastische reis en ervaring te bezorgen.
Hopelijk genieten jullie nog volop van de komende dagen en concerten!!Met deze onze beste Vlaamse Nieuwjaarswensen aan gans het orkest, het bestuur, Liesbeth en in het bijzonder aan Hans.

Jo Zoersel

ik geniet van elk reisverslag en vooral van de enthousiaste reactie op jullie optreden, jullie zijn werkelijk de top!
Een heel gelukkig nieuw jaar gewenst aan gans Euregio maar vooral aan Nicole en Jef, die ik voorlopig niet via GSM kan bereiken.
Jo

Tim Oerlemans

Leuk idee om elke dag iemand anders te laten schrijven! Jammer dat jullie bereik daar zo slecht is, dus weinig telefonisch contact. Nog 'maar' 5 dagen!

Tot zaterdag!

Machteld, mama Lieselotte (altviool)

Aan allemaal een fantastische concertreis verder!

bommie brasschaat

Wauuw!!! die PARELS ! jullie hebben wel zeer gevulde dagen!

bommie brasschaat

Proficiat "LIBEET BAELA" liesbeth balus
Heb ze al enkele keren gehoord, en hoop ze terug te horen in hoogstraten!succes