Euregio Jeugdorkest goes China

Dag 6: Het laatste concert

(Dit reisblog is wat later gepost dan normaal wegens slechte internetverbinding in het hotel)

Geschreven door Hannah Kruithof

Om zeven uur vanmorgen weerklonk in alle EJO oren het ondertussen vertrouwde telefoon gerinkel, gevolgd door een pittige Chinese ochtendgroet die bij allen net genoeg energie inblies voor een lange, maar onvergetelijke dag.

Na ons korte verblijf in het Grand Metro Hotel werden de koffers en instrumenten ingeladen en zochten wij allemaal – groepsgewijs - ons vaste plekje in de ondertussen al aardig versierde bussen. Het zou een lange rit worden van Nanjing naar Tjashi, waar we ‘s avonds verwacht werden voor ons laatste nieuwjaarsconcert. Gelukkig geldt ook hier in China de alom bekende middelbare school wet: de busmomenten zijn onmisbaar in een reis en zorgen voor de leukste herinneringen. Deze waarheid blijkt niet leeftijdsgebonden te zijn. Enkele bestuursleden konden het niet laten om in de ochtendzon te proosten op een succesvolle dag, campé!

Vier uur later kwam het Euregio orkest aan in Tjashi en werden de stokjes weer bovengehaald. We konden genieten van een lekker en gevarieerd Chinees middagmaal, omringd door een groot aquarium. Enkele orkestleden werden achtervolgd door grote vissen. Een nare gebeurtenis, maar onze eerste Chinese fans van de dag waren in ieder geval al binnen.

Vervolgens kregen we enkele uren de tijd om wat van de Chinese cultuur op te snuiven in het oude Tjashi, een klein centrum vol Chinese winkeltjes en kraampjes. De koopwaren varieerden van bellenblaaspistolen en puppy’s aan 50 Yen (= +- 6,5 euro) tot prachtige Chinese serviezen. Dat wordt dus thuis spannend afwachten welk souvenirtje uw EJO dochter/zoon/kleinkind/vriend het best bij u vond passen! Ook bleek dat sommige orkestleden zich hier al thuis beginnen te voelen. Er werd vlijtig onderhandeld met de verkopers en een enthousiaste musicus verscheen zelfs in Chinees pak.

Verzadigd met popcorn, thee of een gefrituurde X (vul willekeurig woord in), keerden we met tassen vol ‘made in China’-spulletjes naar de bussen. Op naar de volgende concertzaal. Onze slaperige oogjes werden gewekt door het prachtige zicht van de zaal waar we vanavond in zouden gaan spelen. Het orkest werd in de bloemetjes gezet, letterlijk. De helft van het podium was een bloemenbed. Gelukkig pasten we er net allemaal - groepsgewijs – op, gezellig. Na een korte repetitie brak het gevreesde moment aan: het avondeten. We kregen opnieuw heerlijke Macdonalds voorgeschoteld. Gelukkig waren er ook noodles voor zij die niet moedig genoeg waren voor een vierde bittere strijd met een hamburger.

Voor de laatste keer volgde het zenuwachtige dasgeknoop en jurkjesgegooi, en werden wij in ons paasbest warm – figuurlijk want het was ijskoud - onthaald door het gigantische publiek. Of het nu aan de adrenalineboost lag omdat het het laatste concert was, of aan de heerlijke pas gegeten flietjes,… Het werd een prach-tig laatste concert. Ik heb Hans nog nooit zo fier zien kijken als vanavond na de laatste noten van de Radetzky mars. Ook het publiek was (opnieuw) ontzettend enthousiast, niet alleen over de Chinese outfits van Hans en Liesbeth, maar ook om de muziek.

Na afloop van het slotconcert werden nog enkele groepsfoto’s genomen, om deze onvergetelijke avond (en reis) te vereeuwigen.

De concerten zijn gespeeld, onze butterfly lovers zijn voorgoed dood, maar het Euregio Jeugdorkest en zijn geweldige solisten zijn levendiger dan ooit. Er resten ons nog twee dagen in Shanghai om gezellig – u raadt het nooit: groepsgewijs – samen te zijn, de stad te ontdekken en na te genieten van de gespeelde muziek.

Aan allen die deze prachtige concertenreeks, deze onvergetelijke reis mogelijk maakten: “CHE CHE!” (DANK U WEL)

PS: Geerd doet de groetjes aan Hilde

Robert en Annemieke

Wat een leuke verhalen! Jullie zijn met z'n allen nog gegroeid, zo lijkt het wel. Geniet allemaal maar van de welverdiende vrije tijd. Veel plezier!

Iedje en Hubert-Jan van Wees

Ik kan niet meer wachten om de verhalen te horen van Jorien en Iedje.
Geniet allemaal nog heerlijk na, met een paar vrije dagen, van deze megaprestatie. Nederland en België is trots op jullie

Jo Asselbergh

Bought in china-was there. Ik popel. Nu twee date genieten jongens en meisjes.

Freek Janssen

Bericht voor Kirsti: wij hebben liever dat je met een
bellenblaaspistool of een chinees servies thuiskomt en niet met een puppy...

Verder heel veel plezier daar nog, wij kunnen niet wachten op de verhalen dit weekend.

Freek (stief van Kirsti)

bommie brasschaat

CHE CHE
DANKUWEL voor dit prachtig geschreven verslag!
Alsof ik er zelf bij was!

Ann D'Haese

Een verslag waardoor we het - met enige vertraging - bijna zelf meemaken, prachtig geschreven! Geniet nu van het rondkijken, we wensen jullie alvast een behouden terugreis. Wij leggen de stokjes thuis klaar :-) Groet ook van Elias, Greet & Hannah

Opa maxime

Aan allen die een verhaal hebben geschreven
dank u wel,we hebben er van genoten.
Groetjes

oma van maxime

we hebben alles gelezen wat hebben jullie een geweldige ervaring op gedaan .en een mooie reis en mooie fho.tos geenstuurd geweldig allemaal een hele goeie reis terug en maxime een dikke knuffel van ons je opa en oma

Opa en oma R.

Hallo Cas, we wensen jullie een goede terugreis en kom snel de foto's laten zien hoor! liefs XX

Hilde

Haha. Lieve groetjes terug aan Geerd!